De flesta av oss är smärtsamt medvetna om vilket stressigt samhälle vi lever i. Det ska städas, handlas, lagas mat, tränas, hämtas, lämnas, jobbas – och däremellan ska vi hinna med kvalitetstid med våra barn, nära och kära. Ja, ibland kan det kännas som om vi drunknar i krav, förväntningar och press från samhället och människor omkring oss. Som tur är finns det en del saker vi kan göra för att ta oss ur det här ekorrhjulet, eller åtminstone sakta ner det.
 
Kvinna mediterar på stranden

Hjälp ut ur hjulet

Somliga har möjlighet att anlita hemhjälp, kanske i form av en städare som kommer hem till en någon gång i veckan och städar rent, eller så kanske man prenumererar på en matkasse som levereras varje vecka, komplett med recept och ingredienser för ett antal middagar. På så vis spar man in en del tid som man kan lägga på andra saker man vill och behöver göra. Men det är också viktigt att vi tar hand om oss själva, både fysiskt och mentalt. Länge har det varit knepigt att hitta en metod som kombinerar de här två faktorerna. Styrketräning är bra för kroppen men gör inte särskilt mycket för våra sinnen, precis som KBT eller besök hos en psykolog kan vara bra för vårt inre men inte påverkar vår fysiska hälsa nämnvärt. Men de senaste åren har ett antal träningsformer hittat hit till Norden som är bra för såväl kropp som själ. Vi talar om yoga, pilates och meditation.

Träning för kropp och själ

Yoga står för förening av kropp, sinne och själ, och har sitt ursprung i Indusdalen mellan Pakistan och Indien för omkring 3000 år sedan. När man utövar yoga utför man en del fysiska övningar, samtidigt som man strävar efter balans genom meditation, andningsteknik och kroppsövningar. Pilates är en träningsform som påminner en del om yoga, men som också handlar om styrketräning och stretching. Dock ligger fokus i pilates på tankekraft, mer än på fysisk styrka.