Sömn är något som människan behöver för att överleva, och ofta något som man längtar efter när man fått för lite av det. Allt som oftast sker det på natten och är indelat i olika stadier, insomningsstadiet, stabil sömn, djup sömn och slutligen drömsömn eller REM-sömn. REM står för Rapid Eye Movement och betyder helt enkelt snabba ögonrörelser. Man drömmer inte under alla stadier men man hinner ändå med ganska många drömmar under en natt. Vissa kommer aldrig ihåg sina drömmar medan andra gör det i princip varje natt, och det kan vara både något bra och dåligt.

Bra och dåliga drömmar

Det är inte alltid man drömmar bra drömmar utan mardrömmar istället, något man gärna vill undvika. Ett bra steg till bra sömn är först och främst en bra säng, kanske från Sleepo.se, sen är det ens mående som påverkar väldigt mycket. Känner man oro och ångest får man svårare för att sova en god natts sömn, kan drömma mardrömmar och vakna många gånger under en natt. Det finns en del som ägnar sig åt drömtydning, alltså att försöka förstå vad nattens dröm innebar i det vakna livet. Man kan till och med gå till en drömtydare som tar betalt för att tyda drömmar om det är något speciellt man undrar över som hänt i drömmarnas värld, ofta är det om man drömt otäcka drömmar och kanske känner sig orolig på grund av det i det vakna livet.

Det är inte alltid man drömmar mardrömmar dock utan vanligast är snällare drömmar. De kan vara hur fantasifulla som helst och man kan ibland undra hur man ens kan drömma sådana saker som man gör, och ibland är de väldigt verklighetstrogna. Man kan också i princip upprepa en händelse man varit med om tidigare, i det vakna tillståndet vill säga, i sin dröm. Det är alltså en hel vetenskap som ännu är rätt outforskad, men man vet i alla fall att sömn och drömmar påverkar hjärnan och minnet positivt.