Räck upp handen om du känner dig stressad. Det är inte ovanligt att var och varannan människa vi möter är stressad. Genom att vi börjar lyssna till vår kropp kan vi minska stressen.

Nej, det är inget hokus-pokus det här med att ha kontroll över sin andning. För att vi ska leva ett rätt och riktigt liv gäller det att vi besöker ett gym, exempelvis lifeclub, med jämna mellanrum, att vi tänker på vad vi stoppar i oss men även att vi ser in i oss själva och lyssnar på hur vi verkligen mår.

Att tänka på vår andning kan även avhjälpa sjukdomar. Tänk hur enkelt det kan vara att bli lite friskare. För alla som klagar på att de inte har tid att träna, kommer inte undan när det kommer till att ta hand om sin andning.

Tänk på din andning

Om du tänker på vad som skulle hända men din andning om du slutade andas så blir du rätt och plötsligt slår hjärtat lite hårdare och du uppskattar din puls. Varför inte då visa uppskattningen genom att tänka på din andning till och från och inte bara ta den för givet? För det är just vad vi gör. Vi tar den för givet då vi vet att den alltid är med oss – även då vi stressar och knappt hinner med att dra små snabba andetag. Det är viktigt att förstå hur vi ska andas rätt för att lyckas slappna av och finna lugn. Många kan gå flera dagar med stress och glömma bort att återhämta sig. Vad som är viktigt att veta är att vår kropp endast borde befinna sig i ett stressat tillstånd i maximalt 30 minuter. Om du ofta blir lite vissen och krokig när det kommer till helgen eller när du har semester är det ett stort tecken på att du är överstressad och din kropp inte hänger med.

Avslappningsövningar

Om du behärskar tekniken på att andas rätt kan du göra den vart du än befinner dig. Till en början kan det ta tid att finna sin ro, men när du blir mer van kommer lugnet att infinna sig snabbare. Ett bra tips är att först befinna dig ensam i ett lugnt rum utan stress när du gör dessa övningar. För det handlar om att du ska försöka lyssna på ditt inre och din andning och filtrera bort allt annat.

  • Börja med att du tar ett djupt andetag och detta genom näsan. Dina axlar och make ska sjunka ned.
  • Räkna ungefär till fyra medan du andas in genom båda näsborrarna. Där håller du sedan andan i två sekunder tills du sedan andas ut igen under fyra sekunder.
  • Fortsätt denna övning ungefär 5-10 gånger.

Detta var ett exempel på en kortare övning. Vill du ta dig an en längre kan du föreställa dig att när du andas in så andas du inte endast genom en näsborre. Tänk att du andas in genom den vänstra näsboren, och sedan ut i den högra. Upprepa denna övning och byt näsborre som du fokuserar på.