Det svåraste som många möter med just yoga och pilates är att koppla bort alla tankar och att fokusera på nuet. Att andas rätt är en stor del av träningsformerna och många måste öva mer på just den delen. Själva övningarna som man ska göra kan vara den enklaste delen i träningen och brukar bli enklare för varje gång, dock går det inte att maximera sin träning om man inte andas precis rätt. Här är tre stycken pilatestips från metro som också kan tillämpas på yoga:

1. Pilates ser enkelt ut med övningarna kräver både koncentration och kroppskontroll. Jobba långsamt igenom rörelserna och får du ont kontakta en utbildad instruktör och be om hjälp.

2. Andningen är viktig inom piletes. Andas in genom näsan och ut genom munnen och tänk på att andas ut när det är som tyngst i övningen. Exempelvis då du är på väg ner i en ryggrullning.

3. Pilatesträning bygger muskler och stabilitet men för att få upp flåset, bränna kalorier och gå ner i vikt måste du komplettera med någon form av regelbunden konditionsträning.”

Hur slappnar man av?

Hur slappnar man av helt och ägnar sig åt träningen och samtidigt fokuserar rätt? Knepet är att inte ha några som helst störningar runt omkring sig, vare det är inombords och tankar som snurrar eller plagg som inte är tillräckligt bekväma. Tre saker som av erfarenhet inte går bra ihop med varken yoga eller pilates är glasögon, för tighta kläder och hårsnoddar. När man utför övningar så ligger man mycket på golvet med huvudet avslappnat på golvet. Skaffa linser från Lensstoreistället och låt dig fritt njuta av alla övningar.