När vi väl får i rutin att träna regelbundet, glömmer vi kanske ibland bort att stretcha ordentligt efteråt. Känner du igen dig? Det kan handla om att vi tog ett snabbt gym-pass under lunchen, ett härligt yoga-pass eller att vi efter den 10 km långa jobbing-rundan flög direkt in i duschen. Oavsett vilken typ av bortförklaring det än må vara måste vi börja bli bättre på att stretcha. Genom att stretcha ökar och bibehåller vi rörligheten i leder och muskulatur. Vill vi få en extra dos av ökad blodflöde funkar medicinska strumpor perfekt. Mabs strumpor minskar även träningsvärken och ger snabbare återhämtning. Att stödstrumpor tillhör de äldre i samhället är inget som stämmer. Vill du ta hand om din kropp fullt ut är en strumpa helt på sin plats.

Hur och hur länge

Beroende på vilken typ av träning och vilka muskler som används ska man självklart planera sin stretching efter det. Att stretcha ut en muskel lite för länge är bättre än lite för kort stund. Du märker om du stretchat för lite. Då känns det nästa som om hela kroppen drar ihop sig.  Om du styrketränar kan det även vara på sin plats att stretcha under passets gång. Något som resulterar i att du även kan bli starkare. Ja, nu när träning och att leva ett så hälsosamt liv som möjligt nästintill blivit lag är det viktigt att vi inte bara stirrar och blind på utsidan, utan även känner av hur insidan mår. Det är bara då som vi kan bli riktigt lyckliga.